Hvor mange lister skal du bruke i MailChimp?

Et spørsmål jeg ofte får er: bør jeg bruke en eller flere lister i MailChimp? Spørsmålet kommer gjerne når man har abonnenter som skal motta ulikt innhold og man ønsker å skille disse fra hverandre for å ha kontroll.

Mitt svar er som oftest nei.

Ulempen med flere lister

Siden lister er selve hjertet i MailChimp så bygges alt opp rundt en liste. Dette betyr at hvis du opererer med flere lister så er det mange ting som må gjøres flere ganger. Dette gjelder f.eks. alle skjemaer og standard e-poster som sendes fra systemet. Disse må oversettes, designes og tilpasses, for hver liste du har.

Med andre ord, du får masse ekstrajobb, uten at gevinsten nødvendigvis er så stor. Jeg sier nødvendigvis, siden det i noen tilfeller kan være riktig å dele opp i flere lister.

Svaret er ofte grupper, segmenter og tagger

Grupper, segmenter og tagger i MailChimp. Skjermbilde.
Du finner grupper, segmenter og tagger ved å gå inn på en liste og velge Manage contacts.

Ofte vil løsningen være å lage én liste, slik at du slipper dobbelt jobb med innstillinger og tilpasninger, og heller bruke grupper, segmenter og/eller tagger for å skille abonnentene fra hverandre.

Grupper

Grupper er en måte å dele inn listen på ved at abonnentene selv velger hva de er interessert i. Du kan lage så mange grupper du vil. Når du sender nyhetsbrev kan du velge å f.eks. kun sende til de som har valgt gruppe/kategori/interesse XXX.

Merk: du kan legge til abonnenter i grupper selv, men normalt er det å anbefale at det er abonnenten selv som velger grupper, slik at de selv bestemmer hva de er interessert i…

Segmenter

Segmenter er en annen måte å dele inn listen på, men dette er mer automatisert enn grupper. Et segment kan være «alle innenfor en radius av 10 km», «alle med rating xx» osv. Et segment oppdateres fortløpende slik at alle abonnenter som til enhver tid passer kriteriene vil bli en del av segmentet.

Tagger

Tagger er en relativt ny måte å organisere abonnenter på (ble tilgjengelig høsten 2018). Med tagger kan du velge å tagge/merke abonnenter med ord og uttrykk du selv velger. Basert på dette kan du velge å sende nyhetsbrev til brukere som har en bestemt tagg/merkelapp.

Flere lister er ikke nødvendigvis alltid feil

Det er helt klart situasjoner hvor flere lister kan være aktuelt eller det eneste riktige, men du bør vurdere nøye når du starter opp om det er nødvendig. Når bør du bruke flere lister?

  • Når du sender nyhetsbrev for flere firmaer fra samme konto.
  • Hvis du har behov for at skjemaer og e-poster fra systemet skal være forskjellig.
  • Hvis du har andre gode grunner til å dele opp abonnentene i flere lister og føler det ikke er tilstrekkelig med grupper, segmenter og/eller tagger.
Anbefaling
Vurder om du oppnår det du ønsker med grupper, segmenter og/eller tagger før du bestemmer deg for å lage flere lister.

Relaterte kurs

Del denne artikkelen:

Kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *