Bruke MailChimp som et system for påmeldinger til arrangementer

Spørsmål:

Vi har behov for en enkel måte å samle inn påmeldinger til arrangementer via vår nettside.

Det trenger ikke være så veldig avansert, et enkelt påmeldingsskjema er tilstrekkelig. Det som er viktig er at vi får samlet alle påmeldinger på ett sted, slik at vi har kontroll på hvem som skal delta på hvilket arrangement.

Er det mulig å bruke MailChimp til dette? Vi bruker i dag MailChimp til våre nyhetsbrev og tenkte kanskje det var mulig å bruke det til dette formålet også, slik at vi slipper å finne et nytt system og sette oss inn i dette.

Svar:

MailChimp er jo i utgangspunktet et system som retter seg inn mot e-postmarkedsføring. Riktignok har det kommet til flere funksjoner de senere årene, men primæroppgaven til MailChimp er fortsatt et system for e-postmarkedsføring/nyhetsbrev.

Når det er sagt så er det alltid interessant å se om man kan utnytte mulighetene i et system til å få til ting som systemet kanskje ikke er ment for i utgangspunktet. Spørsmålet ditt er av en slik karakter.

Potensiell løsning

Siden vi i MailChimp kan lage skjemaer som enkelt kan inkluderes på vår egen nettside, så er i utgangspunktet det du spør om fullt mulig å få til. Ved å legge et skjema på nettsiden vil du kunne hente inn påmeldinger direkte fra nettsiden og lagre dataene i MailChimp.

Utfordringen vil være å skille mellom de som har meldt seg på arrangement A og B.

Sånn umiddelbart tenker jeg at det er to løsninger på dette som kan være aktuelle.

En liste for hver arrangement

I utgangspunktet vil jeg anbefale de fleste som bruker MailChimp å ha kun 1 liste med abonnenter, og heller sørge for gruppering/tagging/segmentering dersom man ønsker å skille på brukerne.

Men, siden vi her snakker om påmelding til et arrangement og ikke en liste for nyhetsbrev, så vil det kunne være fornuftig å ha 1 liste pr. arrangement.

Skjemaet du legger på nettsiden er koblet til en liste, noe som vil bety at hvis du lager en ny liste for hvert arrangement du skal samle inn påmeldinger til, og sørger for at det er skjemaet til denne listen som brukes på nettsiden, så vil du ha kontroll på påmeldingene.

Alle påmeldinger som kommer inn via skjema A, vil havne i liste A. Alle som kommer inn via skjema B vil havne i liste B osv.

Tagger i MailChimp

Et alternativ til flere lister kan være å tagge de som melder seg på med arrangementsnavn og eventuelt dato. Dette kan løses ved å lage en såkalt kundereise i MailChimp.

Blir alle tagget med korrekt arrangement/dato så vil det være enkelt å filtrere brukerne, selv om de ligger i samme liste. På denne måten har du også full kontroll over hvem som er påmeldt hvilket arrangment.

Relaterte kurs

Del denne artikkelen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *