Kurspakke - Google Analytics 4 og Google Tag Manager
Oppsett av Google Analytics 4 inkludert events, konverteringer, sporing og rapportering med Tag Manager.
Google Analytics 4 kombinert med Google Tag Manager gjør at du kan sette opp events, konverteringer, sporing og rapportering uten hjelp av utvikler. Vi anbefaler å kombinere disse to verktøyene for en mest mulig effektiv hverdag.
Kursdetaljer
Varighet: | 2 dager Kl. 9.00 — 15.00 |
---|---|
Klasserom eller online / digitalt: |
Velg mellom å delta i klasserom eller online/digitalt. Qross Kurssenter AS, Østensjøveien 36, 0667 Oslo Online/digitalt. |
Inkludert: | Lunsj, kursdokumentasjon, kursbevis og diplom. Merk: Lunsj er kun inkludert når du deltar i klasserom |
Pris: | kr 13 200,- |
Early bird: |
Fra kr 12 144,-
Avhenger av hvilke datoer du velger for det enkelte kurs i bestillingsskjemaet. |
Betaling: |
Faktura på e-post eller EHF
Velg mellom faktura på e-post eller EHF. Valget gjør du i kassen. Bestiller du kurs for flere samtidig, legger du alle deltakerne i handlekurven før du sjekker ut. Da trenger du kun å registrere fakturadetaljer en gang.
|
Utstyr: |
Maskin, utstyr og programvare
Du må ha PC eller Mac, samt login til din Google Analytics og Tag Manager konto. Vil du delta i klasserom? Vil du delta online? |
Dato: |
Se kommende datoer for dette kurset.
Finner du ingen kursdato som passer? Kontakt oss på kurs@qross.no eller 22 07 00 90. |
Vi tilbyr også bedriftsinterne kurs. Ønsker din bedrift et eget kurs på din arbeidsplass, i våre lokaler eller online? | |
Sveip til høyre for å se all informasjon |
Kursinnhold
Google Analytics 4 kurs (GA4)
Dette kurset passer både for deg som har brukt Universal Analytics tidligere og du som skal i gang med Google Analytics. Google Analytics 4 er et helt nytt system og vesentlig forskjellig fra Universal Analytics (UA). Noe av nøkkelen til å forstå GA4 er "oppsettet", og dette lærer du på dette kurset.
Dette er et kurs for deg som ønsker å lære det viktigste i Google Analytics 4 i løpet av en dag.
Fra 1. juli 2023 er det ikke lenger mulig å bruke Google Universal Analytics, og skal du fortsette å bruke Google Analytics er du nødt til å ta i bruk Google Analytics 4.
Har du fått med deg alt oppstyret rundt hvorvidt Google Analytics er lovlig å bruke eller ikke? Datatilsynet fattet vedtak i juli 2023 og Google Analytics 4 er lovlig!
- Hva er Google Analytics 4 (GA4).
- Planlegging og forberedelser for GA4.
- Få en sjekkliste.
- Hvordan sette opp GA4 og konfigurere det riktig.
- Manuelt eller med Tag Manager?
- Installer GA4 sammen med Universal Analytics.
- Tips til planlegging av migrering fra UA til GA4.
- Google Analytics 4 VS Universal Analytics.
- Hva er nytt i GA4?
- Hvilke fordeler har man av å bruke GA4.
- Hvorfor trenger vi fortsatt begge deler.
- Innføring i Digital Analytics.
- Web + app.
- Viktige begreper.
- Sporing, analyse og rapportering i GA4.
- Lær å bruke Analytics for alt det er verdt.
- Nye sporingskoder gir flere muligheter.
- Koble til integrering for Google Ads + Search Console.
- Analysere kunde- og brukerreiser.
- Hvilke standardrapporter bør du bruke i GA4 (reports).
- Hent ut egne data og skreddersy rapporter (explore).
- Analyser kampanjer og rapporter resultatene av disse (advertising).
Google Tag Manager kurs: effektiviser all digital markedsføring
- Effektmåling og optimering av digitale kampanjer
- Hvordan måle effekt av og optimere digitale kampanjer
- Hvordan Google Analytics kan hjelpe deg å kjøpe bedre trafikk i f.eks. Google Ads
- Dra full nytte av Facebook Custom Audiences, og gjør smart retargeting basert på brukerens adferd.
- Google Tag Manager
- Hva er Google Tag Manager og hvordan fungerer det?
- Hvordan sette opp og bruke Google Tag Manager for å spare tid
- Noen knep du selv kan gjøre i Google Tag Manager for å bli bedre på Google Analytics, Facebook, mv.
- Implementering og testing av Google Tag Manager
- Hvordan sette opp en konto, best practices
- Installere Tag Manager på et eller flere nettsteder
- Testing (preview-mode) og nettleser-plugin «Google Tag Assistant»
- Data layers: Hva det er, og hvorfor det kommer til å gjøre deg proff «over natten»
- Hva er et "data layer"?
- Hvordan lage et data layer
- Hvordan bruke et data layer
- Praktisk øvelse
- Få hjelp med å sette opp din egen Google Tag Manager-konto for å teste, eller klikk deg rundt i en test-konto for å lære deg mer før du setter i gang selv
- Bruke "Preview"-modus for å teste at Google Tag Manager fungerer på nettstedet ditt
- Gjør egne endringer, eksperimenter og få hjelp til alt du lurer på
Hvorfor velge denne kurspakken?
- Google Analytics 4 erstatter Universal Analytics (det du har brukt frem til nå, hvis du har brukt Google Analytics) og fra 1. juli 2023 vil du ikke lenger kunne bruke Universal Analytics.
- Google Analytics 4 endrer måten vi måler apper og nettsider på i dag, både online og offline. GA4 gjør det mulig for deg å kunne forutse innsikt, tilpasse aktivitetene og styrke kundereisen.
- Google Tag Manager er et relativt nytt verktøy for mange. Det har eksistert siden 2012, men det er fremdeles mange som ikke har tatt det i bruk.
- Siden 2012 har det skjedd store endringer med Tag Manager som verktøy, og i dag er det vanvittig enkelt å ta i bruk.
- Tag Manager hjelper deg å samle alle tagger og script på en plass. Mange synes det er komplisert med "piksler", tagger og script som skal legges rundt på nettstedet, og dette er en reell utfordring med tanke på hvordan nesten alle verktøy, tjenester og annonseplattformer krever at man implementerer en kodesnutt på siden sin. Tag Manager lar deg samle alt dette i en svært brukervennlig og trygg tjeneste slik at du kan løsrive deg fra webutviklere og enklere ta kontroll selv.
Bestill kurset — legg i handlekurven
Flere deltakere?
Legg en og en i handlekurven før du fortsetter til kassen.
Kurspakke - Google Analytics 4 og Google Tag Manager
Alle felter må fylles ut.
Klasserom eller online/digitalt
Du velger selv om du ønsker å delta på dette kurset i våre kurslokaler i Oslo, eller om du ønsker å delta online/digitalt.
Deltar du online/digitalt har du samme tilgang på instruktør, du deltar i de samme diskusjonene, kan stille spørsmål osv. som om du deltar i klasserom.
Hvem passer kurset for?
Kurset passer for alle som ønsker å lære Google Analytics 4. Både du som har brukt Universal Analytics tidligere og du som skal i gang med Google Analytics. Tag Manager passer for alle som ønsker å effektivisere sin digitale markedsføring med Tag Management og frigjøre seg fra å være avhengig av utviklere.
Forkunnskaper
Du må ikke ha noe kunnskap innen Google Analytics eller Tag Manager fra før, men du bør ha tilgang på din egen Google-konto. Har du ikke egen konto kan dette settes opp på analytics.google.com og tagmanager.google.com.
PS. Vi lagrer ingen av e-postadressene eller andre opplysninger forbundet med vår tips-funksjon.
Du vil derfor aldri motta annen e-post fra oss enn den du har bedt om selv eller som skyldes at andre tipser deg om våre kurs.
Veldig fornøyd! Dyktig kursholder, avpasset tempo/innhold/vinkling fint etter deltakernes behov! Kommer gjerne tilbake :-)...
Reidunn Mulehamn, Hafslund ASA