Beste praksis for å unngå spamfiltre og sikre at dine nyhetsbrev når innboksen til abonnentene dine

E-postmarkedsføring kan være en effektiv måte å nå ut til potensielle kunder og bygge lojalitet blant eksisterende kunder. Men, hvordan sikre levering av nyhetsbrev til dine mottakere?

Sammenlignet med andre kanaler kan e-postmarkedsføring være svært lønnsomt.

  • Kostnaden er lav.
  • Høy klikkrate (ihvertfall om du gjør ting «riktig»).
  • Det er ofte lettere å personifisere enn i andre kanaler.
  • Og gjort riktig så kan «return on investment» (ROI) være veldig høy.

Men, med økt spam-filtrering og innboks-overbelastning kan det være utfordrende å få nyhetsbrevene dine til å nå frem til mottakernes innbokser. Og når ikke nyhetsbrevet frem, så vil jo heller ikke din nyhetsbrev-strategi fungere spesielt godt.

I denne artikkelen vil vi gå gjennom noen beste praksis for å unngå spamfiltre og sikre at dine nyhetsbrev når inn i mottakernes innbokser. Disse beste praksisene inkluderer alt fra å bygge en god abonnentliste og unngå spam-utløsende ord, til å teste e-postene dine før du sender dem ut og holde en god avsenderreputasjon. Ved å følge disse tipsene kan du øke sjansen for at nyhetsbrevene dine når fram til mottakerne og bidra til å bygge sterkere kunderelasjoner.

Sikre levering av nyhetsbrev

«Vask e-postadresser»:

Har du allerede en abonnentliste, men er usikker på kvaliteten (hvor mange inaktive eller ugyldige e-postadresser som finnes), sørg for å «vaske» listen før du setter i gang. Det finnes verktøy som kan hjelpe deg med denne jobben, og som vil fjerne alle adresser som bør fjernes.

Bygg en god abonnentliste:

Gjør det enkelt for de interesserte å melde seg på ditt nyhetsbrev. Dette kan du for eksempel gjøre med et påmeldingsskjema på nettsiden din, i sosiale medier m.m.
Dette betyr at du sender nyhetsbrev til de som aktivt har bedt om det. Aldri kjøp eller lei e-postlister, og aldri send til abonnenter som har meldt seg av nyhetsbrevet!

Unngå å bruke spam-utløsende ord:

Spamfiltre ser etter visse ord eller setninger som er assosiert med spam-e-post. Unngå derfor å bruke ord som «gratis», «tilbud», «rabatt», «klikk her», «kjøp nå», osv. i emne, overskrifter eller teksten i e-posten din.

Hold deg til det lovlige:

Sørg for at e-posten din overholder kravene i GDPR. Dette inkluder krav i forhold til hvem du kan sende til. Det inkluderer også krav om å gi abonnentene dine en enkel måte å melde seg av nyhetsbrevet ditt på. Sørg for at dette kan gjøres enkelt ved å klikke på en lenke nederst i nyhetsbrevet.

Unngå å sende for mange e-poster:

Å sende for mange e-poster til abonnentene dine kan føre til at de rapporterer e-posten din som spam. Derfor er det viktig å være forsiktig med hvor ofte du sender ut nyhetsbrevet ditt. Men, hva er for mange? Dette vil variere fra bransje til bransje, og det er ikke mulig å gi deg en fasit på dette. For noen vil det fungere å sende nyhetsbrev ofte, for andre ikke. Det kommer helt an på hva nyhetsbrevet handler om og hvem målgruppen er (din abonnentliste).

Test e-posten din før du sender den ut:

De fleste verktøy som brukes for å sende nyhetsbrev tilbyr funksjoner for å forhåndsvise e-posten før du sender den. På denne måten kan du avdekke eventuelle feil (inkl. formatteringsproblemer) på tvers av e-postklienter og enheter, noe som potensielt kan gjøre at e-posten blir filtrert ut som spam.

Godt rykte/anseelse:

Dette kan hjelpe til med å forhindre at e-posten din blir filtrert ut som spam. Dette kan du oppnå ved å sørge for at e-postadressen din er autentisk og gyldig, og ved å unngå å sende e-poster fra en adresse som ser ut som en spam-adresse. Har verktøyet du bruker for nyhetsbrev en mulighet for å autentisere e-post og domene, bør dette gjøres før du starter utsendelser.

Unngå å sende e-poster med store vedlegg:

Dette kan gjøre e-posten din større enn tillatt størrelse og derfor øke sjansene for at den blir filtrert ut som spam. Eller enda bedre, unngå vedlegg uansett størrelse. Vedlegg hører ikke hjemme i et nyhetsbrev!

Ved å følge disse beste praksisene vil du øke sjansen for at nyhetsbrevet ditt når frem til mottakernes innboks, og ikke blir filtrert ut som spam.

Interessert i å lære hvordan nyhetsbrev kan brukes i din bedrift? Ta en titt på vårt MailChimp-kurs.

Del denne artikkelen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *