Skal du bruke bildekarusell på nettsiden din?

Et veldig vanlig spørsmål fra «alle» som skal utvikle en nettside er bruk av bildekarusell (med og uten tekst), typisk på forsiden. Hvordan lager man det? Hvordan bør den utformes? Hvor mange slides bør man ha? Skal man kombinere bilder og tekst? Hva med linker? Spørsmålene er mange, men ofte er det feil spørsmål som stilles.

Bildekarusell, slider, karusell, slideshow…elementet kalles ulike ting, men det vi snakker om er et element med en blanding av bilder, tekst og linker som rullerer, enten automatisk, eller basert på klikk og som gjør det mulig å promotere f.eks ulike produkter eller tjenester på ett og samme sted på nettsiden, gjerne på toppen av forsiden.

Jeg ber alltid de som spør om bildekarusell om å vinkle spørsmålene litt annerledes:

  • Hvor ofte klikker du selv på en slik bildekarusell?
  • Hvor ofte blar du fra et bilde/en slide til neste?
  • Hva kan en bildekarusell løse som ikke kan løses med andre metoder?

Basert på dette, bør du bruke en karusell på nettsiden din?

Svaret på disse spørsmålene er ofte noe annet enn man kanskje har tenkt i utgangspunktet. Det er svært få som klikker på slike karuseller og enda færre som blar seg videre til neste element. En bildekarusell kan se bra ut som et element på siden (særlig om du har en nettside som ellers ikke har så mange designelementer), men dessverre er ikke effekten av en bildekarusell  like bra som mange tror (eller håper).

Hvem er viktigst? Markedsavdelingen eller kundene?

For å sette det litt på spissen (eller kanskje ikke?) så er det nok ofte slik at de som har mest igjen for en bildekarusell er markedsavdelingen i bedriften du jobber i, ikke kundene. Tanken bak en karusell er god, du får promotert flere viktige saker på et gunstig sted på nettsiden og internt i bedriften er alle fornøyd. Problemet er bare at kundene dine ikke bryr seg, og du har brukt et viktig område på nettsiden til noe kundene ikke vil ha.

Min anbefaling vil derfor være, ikke bruk karuseller, få frem budskapet med andre og bedre metoder! Et eksempel på en karusell og noen svært gode poenger ser du her: http://shouldiuseacarousel.com.

Del denne artikkelen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *