MailChimp – soft bounce og hard bounce

Spørsmål:

Vi bruker MailChimp og ser at det tidvis er en del e-post som ikke leveres. Jeg antar det kan skyldes at noen adresser ikke lenger fungerer, men finnes det andre årsaker?

Svar:

Det korte svaret på ditt spørsmål er ja. For å forklare litt nærmere må vi se på forskjell på såkalt soft bounce og hard bounce.

Når en e-post ikke kan leveres kalles det bounce. I MailChimp kategoriseres dette som soft og hard bounce, avhengig av årsak.

Hard bounce

En såkalt hard bounce indikerer en permanent feil med e-postadressen. MailChimp vil i disse tilfellene fjerne (clean) adresser fra din liste og adresser vil ekskluderes fra alle fremtidige utsendelser. Vanlige årsaker til hard bounce er:

  • E-postadressen eksisterer ikke.
  • Mottakers e-post server har blokkert levering.

Soft bounce

Soft bounce indikerer en midlertidig feil og blir derfor håndtert annerledes enn hard bounce. Du vil se i dine rapporter hvilke adresser som har fått status soft bounce.

Hvis en e-post får status soft bounce flere ganger, vil den etterhvert defineres som hard bounce, og derfor bli fjernet fra din liste. For adresser som ikke har noen aktivitet (åpning, klikk), vil MailChimp tillate 7 tilfeller av soft bounce før status endres til hard bounce. For adresser som tidligere har hatt aktivitet (åpning, klikk) vil MailChimp tillate opptil 15 soft bounce før status endres.

Så, hvorfor får enkelte adresser status soft bounce? Det er flere grunner til dette, men det kan f.eks. skyldes at e-postkontoen er full, at det er noe feil med oppsettet, at serveren er nede, e-posten er for stor osv.

Relaterte kurs

Del denne artikkelen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.