Hva er Google Tag Manager?

Google Tag Manager (GTM) er kort og greit en gratis løsning for installering og administrering av alle dine markedsførings- og sporingspiksler.

Sporingspiksler er små biter av kode som samler informasjon om nettstedbrukerne dine. Disse pikslene blir ofte referert til som «Tags». Med Google Tag Manager kan du administrere alle sporingsmerker på et sted og viktigst av alt; GTM lar deg også installere tagger uten å redigere kildekoden på nettstedet manuelt!

Google Tag Manager er en effektiv og nøyaktig måte å administrere nettsporing på.

Hvorfor bruke Tag Manager?

Markedsføringslandskapet blir stad mer komplekst. Nesten daglig blir vi introdusert for nye plattformer som kan gi oss enda et kontaktpunkt med kundene. Felles for alle disse nye systemene er at de tilbyr en unik mulighet til å fange nye kunder eller analysere ditt allerede eksisterende nettbaserte salg. I tillegg kan du trekke ut data om kundene fra disse systemene ved hjelp av ytterligere sporingskoder.

Det finnes Tags for alt

  • Vil du bruke Google Analytics?
    Ja, da må du ha sporingskode for Google Analytics på nettstedet ditt.
  • Vil du vite resultatene av Facebook-annonsene dine?
    Ja, da må du ha en Facebook Pixel tilkoblet nettstedet ditt.
  • Vil du vite hvem du tiltrekker deg via LinkedIn annonsene dine?
    Ja, da må du opprette en LinkedIn Insight Tag på nettstedet ditt.

I tillegg finnes det sporingskoder for Twitter, Snapchat, Hotjar, Bing og Pinterest etc.

Problemet med for mange ubehandlede koder

I utgangspunktet er det ikke noe problem å legge til en sporingskode på nettstedet ditt, men det begynner å bli kamp om plassen. Med så mange ulike plattformer og systemer er det i ferd med å bli en fulltidsjobb å holde orden på alle de ulike sporingskodene, i tillegg til SEO strategien og den flotte nettsiden vi nettopp har brukt masse penger på.

Hvis man skal drive en moderne nettside for sin bedrift eller nettbutikk i dag, så må man ha full kontroll på sporingsfunksjonene. Dette krever struktur og et system som kan håndtere det.

I verste fall kan alle de konkurrerende sporingskodene redusere hastigheten på nettstedet så mye at man mister kundene når begeret er fullt.

Å installere sporingskoder manuelt kan være tidkrevende og utfordrende. For en som jobber med markedsføring så er alt spennende og jo mer data vi kan klare å utnytte, jo bedre. En tradisjonell it-ansvarlig vil kanskje gremmes og få vondt i magen bare av tanken på å legge enda flere JavaScript på nettsiden – som må testes og verifiseres etc. – «Harmløst» tenker vi 😊 «bare legg inn denne kodesnutten for meg» så hadde det vært supert!

Typiske problemer oppstår gjerne når:

  1. Din utvikler unngår å installere sporingskoden fullstendig.
  2. Din utvikler gjør et halvveis forsøk på å installere koden din til tross for utilstrekkelig støtte og dårlige forklaringer.

Vi er ganske avhengig av å spørre en webmaster eller it-ansvarlig hver gang vi trenger noe oppdatert. Bruker man i tillegg et eksternt mediebyrå er barrieren enda større for å ta kontakt for småting og man forventer neppe at det blir gjort i dag.

Med Google Tag Manager så er man ikke lenger avhengig av å be it-ansvarlig om hjelp hele tiden! Man slipper å banke på døren og krangle/mase om å få ting gjort – og ikke minst – hva vi skal få lov til å ha på nettsiden!

Hvordan Google Tag Manager fungerer

Stadig nye ‘Tags’ gir deg tilgang til kritiske markedsføringsdata, men man må være forsiktig med å overbelaste nettstedet sitt med sporingskoder.

Hvis du trenger en trygg og enkel måte å få sporingskoden på nettstedet ditt, så kan Google Tag Manager hjelpe deg med å løse disse problemene ved å lagre alt på ett sted.  I tillegg kan man benytte seg av ferdige Templates (tag maler) for å legge til nye sporingsmerker på nettstedet ditt. 

Tag Templates

Tag Templates er ferdige sporingsskript som krever minimalt av input. De er optimalisert for hastighet, kompatible med alle nyere nettlesere og allerede verifisert av Google.

Du kan installere disse malene uten å berøre noen kode. De fleste av dem kan kobles til nettstedet ditt ved ganske enkelt å legge inn genererte sporings-IDer du får fra leverandøren – være seg Twitter-Pixel-ID eller Google Analytics-ID. Templates reduserer også mengden vedlikeholdsarbeid du må gjøre på nettstedet ditt. Når leverandørene oppdaterer sporingskoden, oppdateres malen din automatisk. Det er over 90 tagmaler tilgjengelig i Google Tag Manager.

Facebook mangler…

Den eneste virkelige store markedsføringsplattformen som ikke har en GTM-mal ennå er Facebook. Google kan komme til å gi etter og legge til en Facebook-tag ved et senere tidspunkt, men inntil videre må du bruke en egendefinert GTM-mal for å administrere din Facebook-piksel.

Denne artikkelen er kun ment å belyse noen viktige punkter når man skal vurdere å bruke en Tag Manager, men er på ingen måte ment å være fullstendig utfyllende.

Kan du klare deg uten Tag Manager – helt sikkert!

Hvis du bare bruker Google Analytics-sporingskoden, trenger du sannsynligvis ikke GTM.

Men hvis du vil spore flere systemer, eller gjøre noe avansert i Google Analytics anbefales det å gå over til en Tag Manager – Google Tag Manager er gratis og den mest brukte plattformen tilgjengelig.

Relaterte kurs

Del denne artikkelen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *