Adobe Photoshop – for lite RAM

Spørsmål:

Kanskje litt teknisk, men vet du hvorfor jeg får problemer med for lite RAM når jeg jobber med et bilde i Photoshop, men ikke har noen sånne problemer med InDesign og Illustrator?

Der kan jeg jobbe med mange filer av gangen. I Photoshop stopper alt opp og jeg får beskjed om å lukke programmet når jeg prøver meg på f.eks. Select and mask.

Svar:

Rasterbilder (bilder som består av piksler) inneholder normalt vesentlig mer data/informasjon enn vektorillustrasjoner (som består av enkle matematiske figurer). Det å utføre analyse og justering av rasterbilder krever derfor også vesentlig mer datakraft, og det å oppbevare all dataene kan kreve tusenvis av ganger så mye plass (og dermed minne) før du i det hele tatt begynner å gjøre noe med de. Jeg skal forsøke å forklare det litt forenklet.

Det å beskrive en enkel boks som vektorgrafikk krever ikke mye informasjon, det tar i teorien bare noen få tegn. La oss forenkle og si 5 tall (bredde/høyde/X/Y/vinkel) og fargeverdi for fyll (RGB = 3 tall). Totalt 9 tallverdier. Skal jeg f.eks. endre størrelsen behøver jeg bare å oppdatere verdien på to tall (bredde/høyde). Behøver jeg å endre fyllfargen må jeg endre på opptil 3 tall (rød/grønn/blå). Det er slike enkle ting Illustrator og InDesign primært arbeider med.  

Ja, du kan sette inn foto/rasterbilder der, men du redigerer ikke på de – du bare sier hvor de skal være (og det er jo nesten ingen informasjon). 

Et typisk rasterbilde derimot, krever tre fargeverdier per bildepunkt (for RGB). La oss si at et foto fra en gjennomsnittlig mobiltelefon inneholder 12,000,000 bildepunkter (12 megapiksler), som alle har tre fargeverdier (rød/grønn/blå). Det blir da 36,000,000 tallverdier som skal oppbevares (blir mye data selv om det bare er 8 bits per tall!). Bare det å fylle bildet med en ensfarget farge vil altså bety at maskinen skal oppdatere 36 millioner tallverdier. Gang opp det med en bunke lag og masker, og gjør tyngre matematiske utregninger på alle tallene, så er det fort mye for en eldre maskin å håndtere, og store mengder data som må oppbevares i minnet underveis som mellomlagring mens den arbeider. 

Select & Mask er en av de mest krevende verktøyene i Photoshop, og kan fort bli tregt på et stort bilde hvis du gjør større justeringer og ikke har en rask maskin (og i tillegg så forsøker Photoshop å gi deg en «live» forhåndsvisning når du arbeider). Så har du ytelsesutfordringer og lite minne er det naturlig at det blir spesielt fremtredende der. Ikke bare skal den oppdatere en tallverdi per piksel i bildet (eller i alle fall en stor andel av de), men den skal regne ut den nye verdien for en piksel basert på en komplisert algoritme som gjerne tar hensyn til hundrevis av omliggende piksler (per piksel!). 

Jeg vet ikke hvor mye RAM du har og hvor mye som opptas av andre programmer, men høres ut som du må skaffe deg mer. Det å installere mer minne er som regel både billig og enkelt (med mindre du har en nyere Mac, MacBook Air, eller ultraportabel laptop hvor minnet er loddet fast – da må du dessverre bytte hele maskinen).

Generelle anbefaleringer på hvor mye minne du bør ha på maskinen:

  • 4 GB = glem det…
  • 8 GB minne kan til nød gå på en datamaskin i dag. Typisk vil du støte på dette på maskiner som ikke er ment til bildebehandling eller annen tung bruk, og er noen år gamle. Anbefaler i så fall å kun kjøre programmer som er nødvendige (sjekk at maskinen ikke starter opp og kjører masse «skrot» i bakgrunnen). Lukk programmer og nettleserfaner når du ikke bruker de for å frigjøre minne.
  • 16 GB vil jeg si er minimum på en maskin i dag. Da skal det meste du gjør gå helt fint, inkludert normal bruk av Photoshop.
  • 32 GB er supert. Da vil du antagelig aldri støte på problemer grunnet lite minne.

Relaterte kurs

Del denne artikkelen:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *